UMS Sport Science

Ums Sport Science Slideshow: Gsport’s trip from Tawau, Sabah, Malaysia to 2 cities and Kota Kinabalu was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning free slideshow from your travel photos.

Monday 13 June 2011

Sejarah Bola Tampar

          Pada tahun 1995, usia bola tampar telah menjangkau 100 tahun. Sukan ini berasal dari Amerika Syarikat. William G. Morgan, seorang pengajar di remaja Men's Kristian Persatuan (YMCA) di Holyoke, telah memutuskan untuk mencampurkan elemen-elemen bola keranjang, besbol, tenis, dan bola baling bagi mewujudkan satu permainan untuk kelasnya.
         Beliau telah mencipta permainan Bola Tampar (pada masa itu dipanggil mintonette). Morgan mengunakan jaring daripada tenis, dan ketinggian ia 6 kaki 6 inci di atas lantai, betul-betul di atas kepala pekerja sederhana. Pada  7 Julai 1896 di Springfield Collage,  permainan "bola tampar" telah dimainkan. Dengan mengunakan sebiji bola yang khas telah direka untuk sukan bola tampar. YMCA merebak bola tampar ke Kanada, Timur, dan Hemisfera Selatan serta ke Cuba.
          Persatuan Bola Tampar Amerika Syarikat (USVBA, As yang sekarang Bola Tampar) telah dibentuk. Pada tahun 1930an Sukan-sukan rekreasi program-program menjadi sebahagian sukan yang penting daripada kehidupan Orang Amerika. Kejohanan Dunia bola tampar telah diadakan di Prague, Czechoslovakia. Pada tahun 1960an teknik-teknik baru dalam permainan ditambah bagi meningkatkan taraf permainan bola tampar, pancang lembut (dink), bersedia melalui (bengkak), pemblokan seberang jaring, dan defensif menyelam dan berguling. Persekutuan antarabangsa, Fédération Internationale de Bola Tampar (FIVB), telah ditubuhkan pada tahun 1947, dan Kejohanan-kejohanan mula diadakan pada tahun 1949 bagi lelaki dan 1952 untuk perempuan. Bola tampar telah dimasukan di antara acara permainan Sukan Olimpik dalam 1964. Bola tampar pantai menjadi satu variasi FIVB-endorsed dalam 1986 dan telah dimasukan bagi acara sukan Olimpik  paad tahun 1996 Musim Panas Sukan Olimpik

          Bola tampar telah disampaikan di Padang konvensyen Amerika sebagai satu daripada sukan paling popular pada masa itu. NCAA telah dipersilakan oleh YMCA untuk membantu dalam suntingan kaedah-kaedah dan dalam mempromosikan sukan. Bola tampar telah ditambah ke sekolah dan kolej pendidikan jasmani dan program-program dalaman.Permainan bola tampar dikira dengan mengunakan sistem 21 mata, kemudian ditukar menjadi 15 mata. YMCA yang pertama kalinya telah menganjur kejohanan bola tampar kebangsaan yang telah diadakan di Brooklyn, NY. Sebanyak 27 pasukan daripada 11 negeri-negeri telah menyertainya.
         Sebanyak 1900 sebiji bola tidak  diperbuat dengan khususnya untuk rancangan terbaru, dan peraturan bukan seperti yang digunakan sekarang. Ia mengambil sehingga 1916 untuk kemahiran dan kuasa set dan mencucuk akan diperkenalkan, dan empat tahun kemudiannya satu peraturan iaitu barisan belakang memukul garis panduan telah asaskan. Dalam 1917, sistem perkiraan mata bagi set permainan bertukar dari 21 kepada 15 mata.Pada tahun 1919, Expeditionary Forces di Amerika mengagihkan 16,000 volleyballs untuk askar-askar mereka dan sekutu-sekutu: ini membekalkan satu rangsangan untuk pertumbuhan bola tampar luar Amerika Syarikat.
        Kanada pada tahun 1900 merupakan negeri di luar Amerika Syarikat yang pertama  menerima sukan bola tampar  . Sukan bola tampar sekarang sangat popular di Brazil, seluruh Eropah (di mana terutama Itali, Belanda dan Serbia adalah kuasa-kuasa mejar sejak lewat Lapan Puluhan), Rusia, negara-negara lain termasuk China dan yang lain Asia, serta Amerika Syarikat. FIVB memberi anggaran bahawa 1 dalam 6 orang di dunia menyertai pertandingan atau menjadi penonton bola tampar tertutup, bola tampar pantai, atau kawasan belakang rumah (rekreasi) bola tampar.]




PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG
1.    Tiap-tiap pasukan dikehendaki mendaftar 10 orang pemain yang mengandungi sekurang-kurangnya seorang pemain veteren. Seorang pemain daripada kumpulan sokongan dibenarkan didaftarkan.
2.    Semasa bermain, setiap pasukan mesti mengandungi sekuran-kurangnya seorang pemain veteran.
3.    Tiap-tiap pasukan dibenarkan meminta ‘time out’ sebanyak dua (2) kali dalam satu – satu set. time out’ ketiga akan diberi amaran dan ‘time out’ keempat akan diberi satu mata kepada pihak lawan.
4.    Pemain-pemain boleh ditukar bila-bila masa. 
5.    Permainan dijalankan sebanyak satu set dengan kiraan  30 mata.
6.    Setiap pasukan hendaklah memakai jersey yang mempunyai nombor.
7.    Permainan akan dijalankan mengikut peraturan dan undang-undang yang ditetapkan oleh ‘International Volley Ball Association’. 


sumber:http://www.scribd.com/doc/5991002/Bola-Tampar-

1 comment:

  1. SPESIAL PROMO UNTUK MEMBER SETIA SAHABATKARTU
    ==============================================
    - Proses Deposit & Withdraw Hanya 2 Menit
    - Minimal DP & WD Cuma Rp. 20.000,
    - Dapatkan BONUS 0.5% Setiap Senin
    - KOMISI DARI SAHABATKARTU 15%
    - 100% ADMIN + 100% FAIR PLAY
    - JACKPOT HARIAN HINGGA PULUHAN JUTA RUPIAH
    ============================================
    IKUT EVENT DI SAHBATKARTU DENGAN PROGAM REFERRAL
    Dapatkan Bonus Referral 20% Seumur Hidup
    NB : Semakin Banyak Teman Yg Anda Ajak
    Semakin Banyak Juga " BONUS " Yang Anda Dapatkan
    =================================================
    <<< DAFTAR + DEPOSIT + MAIN + WITHDRAW >>>
    Buktikan Sendiri Dan Rasakan Serunya Bergabung Di Sahabatkartu
    LiveChat : www.Skartu99,com
    Whatsapp : +85581734028
    PIN BB : 2BCDBEE2

    ReplyDelete