UMS Sport Science

Ums Sport Science Slideshow: Gsport’s trip from Tawau, Sabah, Malaysia to 2 cities and Kota Kinabalu was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning free slideshow from your travel photos.

Wednesday 29 June 2011

BOLA BALING ( BAHAGIAN 1 )

PENGENALAN

Bola baling merupakan suatu permainan yang baru, malah mungkin masih ada di antara kita yang belum pernah melihat permainan ini dimainkan. Media masa kita tidak pernah memberikan sebarang pendedahan terhadap permainan ini. Tidak ada pertandingan besar yang mampu menarik minat dan penglibatan rakyat Negara ini. Ketiadaan penglibatan pasukan Negara dalam pertandingan antarabangsa, menjadikan sukan ini langsung tidak diendahkan oleh peminat sukan Negara ini amnya. Akibatnya tinggallah sukan ini sekadar merupakan salah satu permainan yang hanya dimainkan oleh pelajar dan murid sekolah dan juga maktab atau universiti.
Di peringkat antarabangsa atau dunia, bola baling masih belum menonjol. Orang ramai masih belum didedahkan dangan permainan ini. Tidak banyak perjumpaan antarabangsa memasukkan sukan ini sebagai salah satu acaranya. Akibatnya orang ramai mengambil sikap ‘mendiamkan diri’ terhadap permainan ini.. Walaupun dari segi permulaannya permainan ini sudah lama muncul. Jika dilihat dari segi usia permainan ini, sudah sepatutnya menjadi permainan yang benar-benar bersifat antarabangsa, yang seharusnya dimainkan oleh kebanyakan Negara-negara di seluruh dunia.
Tahukah anda bahawa permainan yang mempunyai persamaan dan ciri-ciri bola sepak telah wujud di negeri China sejak abad ke-3 S.M? Pelbagai jenis permainan bola sepak telah diperkenalkan pada zaman Pertengahan Eropah. Di Malaysia juga, permainan bola sepak cukup popular dan sukan ini diberi lebih perhatian berbanding sukan-sukan lain. Ia dapat dilihat dengan usaha pihak persatuan bola sepak di Malaysia merancang dan mengatur pelbagai http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZARuDzFugfUBjP0QeFYOxGayeJbtVKJ_MDKp4rELPsN4h8zZD strategi untuk memperkembangkan permainan bola sepak dari semasa ke semasa http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZARuDzFugfUBjP0QeFYOxGayeJbtVKJ_MDKp4rELPsN4h8zZDdi peringkat kebangsaaan. Dengan adanya pelbagai perancangan, Malaysia diharap menjadi salah satu pasukan yang kuat di rantau Asia dan seterusnya dapat memberi saingan di peringkat antarabangsa. Oleh yang demikian, topik ini akan dapat membantu anda mengetahui dan mendalami aspek undang-undang, peraturan, kemahiran asas dan strategi dalam permainan bola sepak.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZARuDzFugfUBjP0QeFYOxGayeJbtVKJ_MDKp4rELPsN4h8zZD http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZARuDzFugfUBjP0QeFYOxGayeJbtVKJ_MDKp4rELPsN4h8zZDSEJARAH PERMAINAN

         Mengikut kebanyakan buku tentang sejarah permulaan sukan dan permainan, pada permulaan abad ke 20 ini terdapat banyak sukan dan permainan yang merupakan pencetus kepada permainan bola baling. Antaranya termasuklah Czeska Hasenka di Czechoslovakia, Handbold di Denmark dan Korfball dan Raffbold di Jerman. Selain itu terdapat juga pihak-pihak lain yang berpendapat serta mendakwa bahawa permainan bola baling sebenarnya berasal dari enegara lain. Ini termasuklah dakwaan yang dibuat oleh beberapa pihak di Rusia yang mengatakan bahawa permainan bola baling dengan tujuh pemain sebelah diperkenalkan di salah sebuah negerinya, Kharkov oleh rakyatnya bernama Edward Maly pada tahun 1909.
Permainan seakan-akan bola baling sudah ada sejak dahulu lagi seperti permainan Urania di zaman Greek kuno, Harpaston di zaman Rom, Fangballspiel pada abad pertengahan di Jerman dan sebagainya. Terdapat juga rekod tentang permainan seperti bola baling ini dalam abad pertengahan di Perancis dan juga di Inuit, Greenland pada zaman pertengahan lagi. Pada sekitar abad ke-19 pula, terdapat permainan yang agak serupa dengan bola baling dimainkan, iaitu Haandbold di Denmark, Hazena atau Czeska Hasenka di Bohemia dan Slovakia, serta Gandbol di Ukraine.
Permainan bola baling yang ada sekarang dibentuk pada akhir abad ke-19 di Eropah Utara, iaitu di Denmark, Jerman, Norway dan Sweden. R.N. Ernst telah membuat satu peraturan baru bola baling pada tahun 1897. Dane Holger Nielsen juga membuat perkara yang sama pada tahun 1898 (tetapi hanya diperkenalkan pada tahun 1906). Satu lagi peraturan bola baling telah dibuat pada 29 Oktober 1917 oleh Max Heiser, Karl Schelenz dan Erich Konigh dari Jerman. Selepas tahun 1919, peraturan tersebut dipertingkatkan oleh Karl Schelenz. Pada tahun 1925 pula, pertandingan bola baling antarabangsa yang pertama telah diadakan menggunakan peraturan baru tersebut. Pertandingan yang dimaksudkan adalah di antara Jerman dan Belgium pada tahun 1925 dan seterusnya pertandingan bola baling wanita, iaitu di antara Jerman dan Austria pada tahun 1930.
            Di Jerman, ia dikenali sebagai Raffbold pada mulanya. Tetapi, semasa Perang Dunia Kedua, permainan ini dikenali sebagai Torball yang dimainkan seramai tujuh orang. Pada tahun 1917, bilangan pemain telah ditambah menjadi sebelas orang dan dimainkan di padang bola sepak. Permainan ini telah diasaskan oleh Heizer di Jerman. Permainan ini juga sama seperti versi permainan di Ireland dan Uruguay.
Pada tahun 1926, Kesatuan Olahraga Amatur Antarabangsa (IAAF) telah menubuhkan satu jawatan kuasa khas untuk menyelaraskan permainan ini. Pada tahun yang sama, Kesatuan  Bola Baling Amatur Antarabangsa (IAHF) telah ditubuhkan oleh Avery Brudge di Amsterdam. Seterusnya pada tahun 1936, bola baling buat pertama kalinya dipertandingkan dalam Sukan Olimpik yang diadakan di Berlin. Enam buah negara telah menyertainya dan negara Jerman telah muncul sebagai juara. Pada tahun 1938, sekali lagi Jerman telah menjadi juara dalam Kejohanan Bola Baling Sedunia yang disertai oleh 10 buah Negara. Pada tahun 1946, (IAHF) telah ditukar kepada Kesatuan Bola Baling Antarabangsa (IHF). Kesatuan ini menggalakkan permainan menggunakan tujuh orang dalam satu pasukan. Kejohanan Bola Baling Sedunia sekali lagi diadakan pada tahun 1956 oleh IHF. Di dalam kejohanan tersebut, Sweden telah menjadi juara.
Pada tahun 1956, undang-undang permainan ini telah diubahsuai dan diguna pakai sehinggalah ke hari ini. IHF juga telah mengadakan Kejohanan Wanita Dunia semenjak tahun 1957, dan Kejohanan Wanita dan Lelaki Remaja Dunia selepas itu. Jerman, Yugoslavia, Rusia, Romania, Czechoslovakia, Hungury dan Poland merupakan pasukan yang hebat ketika itu. Manakala di Asia pula, Jepun, China dan Korea adalah di antara negara yang terkuat di mana pasukan wanita Korea Selatan telah memenangi pingat emas dalam Sukan Olimpik tahun 1988 manakala pasukan lelakinya telah memenangi pingat perak. Pada hari ini, sebanyak 68 buah negara telah mendaftar dengan IMF.

Bersambung................ 

No comments:

Post a Comment